Skrzynia biegów to bardzo ważny element każdego samochodu. Pozwala ona na przeniesienie napędu z silnika na koła, zmieniając prędkość obrotową w zależności od tego z jaką prędkością chcemy jechać. Ustalamy to wrzucając odpowiedni bieg, lub w przypadku skrzyni automatycznej, decyduje o tym hydraulika. W oby typach skrzyń trzeba wymieniać olej przekładniowy i dziś sprawdzimy jak to zrobić w samochodach marki BMW.
Pracę rozpoczynamy od rozgrzania skrzyni. W przypadku skrzyni manualnej, bo tym przypadkiem zajmiemy się w tej chwili, należy przejechać nawet kilkanaście kilometrów, by olej osiągnął temperaturę roboczą. Tak więc na początku relaksujemy się przyjemną przejażdżką. Gdy już pokonaliśmy odpowiedni dystans i zawinęliśmy z powrotem do garażu, przystępujemy do pracy. Warto zawczasu przygotować sobie pojemnik na stary olej, aby nie tracić niepotrzebnie czasu, ponieważ skrzynia będzie stygła. Olej musi być gorący, aby spłynął cały i wypłukał wszystkie zanieczyszczenia. Podnosimy auto, lub jeżeli to możliwe, wsuwamy się pod spód bez podnoszenia. Większość BMW wymaga jednak dźwignięcia auta nieco w górę, dlatego pod progi podkładamy podpórki, zanim wejdziemy pod spód. Pamiętajmy, że najważniejsze jest bezpieczeństwo pracy.
Następnie podkładamy naczynie i szukamy korka spustowego na skrzyni. Pamiętajmy by nie spuścić przypadkiem oleju z silnika. Jeśli nie wiemy gdzie nasze BMW posiada korek na skrzyni, spójrzmy do instrukcji, lub poszukajmy zdjęcia w internecie. Korek odkręcamy kluczem odpowiedniego rozmiaru, po czym szybkim ruchem zdejmujemy. Uważajmy by się nie poparzyć, ponieważ olej może być bardzo gorący.
W czasie gdy olej ścieka możemy poszukać pod maską wlewu oleju do skrzyni. Większość z nich niestety nie ma typowego korka, tak jak tego do wlewu oleju do silnika. Jest natomiast śruba, którą musimy odkręcić, a czasami należy odkręcić miejsce gdzie do skrzyni wchodzi linka prędkościomierza. Sprawdzamy to w instrukcji lub szukamy w sieci informacji. Odkręcenie korka wlewowego już w czasie spuszczania oleju przyspieszy jego wypływ, dlatego robimy to w momencie, gdy ten będzie się zlewał. Gdy już wszystko ścieknie, zakręcamy korek u dołu, pamiętając o nowej uszczelce (należy zdobyć ją przed wymianą). Opuszczamy BMW na ziemię, jeżeli wcześniej podnosiliśmy samochód. Przygotowujemy rurkę lub lejek, którym będziemy podawać olej do otworu wlewowego. Rozpoczynamy wlewanie oleju, którego musimy mieć odpowiednią ilość, a także odpowiedni rodzaj. Pamiętajmy że nie jest to ten sam olej co do silnika! Zazwyczaj skrzynie zalewa się do pełna, po czym zakręca korek (lub wejście linki prędkościomierza). Nie ma też miarki oleju, tak jak w silniku, nie jest ona potrzebna. Sprawdzamy czy nie ma wycieków i jedziemy na przejażdżkę. Jeśli biegi wchodzą płynnie, to znaczy że osiągnęliśmy sukces!
Wymiana oleju w skrzyni w pojazdach BMW nie jest trudna. Możemy dzięki niej zaoszczędzić nieco pieniędzy na wizycie w warsztacie. Olej w skrzyni manualnej nie zmieniamy często, zwykle producent wymaga by robić to raz na 50-60 tysięcy kilometrów. Jednak nie próbujmy jeździć na jednym oleju przez całe życie auta, bo może się to skończyć dla naszej skrzyni istną katastrofą. W następnym poradniku zajmiemy się wymiana oleju w skrzyniach automatycznych.
Jeszcze więcej wiedzy odnoszących się do samochodów BMW i MINI znajdziesz na:
https://www.bawariamotors.pl/bmw/nowe-samochody/bmw-serii-8-coupe/
https://janki.bmw-bawariamotors.pl/
http://www.warszawa.bawariamotors.mini.com.pl/pl_PL/home.html